vrijdag 28 september 2012

It's all in the name

Surfen over het web brengt je overal. We beginnen bij brocante.startpagina.nl. Als je deze lijst met webwinkels bekijkt valt me op dat veel namen gebruikt worden, die nu aardig de top 20 van de SVB beginnen binnen te lopen. Saartje, Kaatje, Mies, Roos, Cato, Jet, Kiki, het zijn bijna allemaal meisjesnamen. Slaat dit meer aan? Ik ben eens gaan snuffelen en kijk eens aan: jan-tiek.nl, adriaanenolivier.com, nilshomestore.nl, bram.cc/shop.

Een naam die aanspreekt blijft hangen. Welke criteria zijn hier aan verbonden? Ik denk dat binnen de brocante sites "nostalgie" de kern moet zijn van de naam. D'olle bieschuur.nl, vroegerentoen.nl, dezinkenviool.nl, dekoektrommel.nl, het roept iets op van vroeger en dat brengt beelden naar boven van emaille broodtrommels, houten kasten waar de verf van afgebladderd is, koffiemolens en spijlenbedden met dekbedovertrekken uit grootmoeders tijd. Het gevaar van meisjes- en jongensnamen gebruiken is dat er associaties kunnen zijn. Wanneer je vroeger een kind in de klas had die altijd pestte spreekt de naam van diegene waarschijnlijk minder aan. Of je bent zonder op een site geweest te zijn al enthousiast. Een paar jaar geleden kwam ik een oud klasgenoot tegen, die bezig was met een site nieuwejongens.nl. Het was weliswaar geen brocante maar wat een geweldige naam. Ik duik zelf zo even op broersenbroers.nl en zal daarna de filosoof eens loslaten op mijn blognaam Jacobiene...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten