vrijdag 19 oktober 2012

Nieuwe oude dingen

In de woonbladen ben ik al best vaak woorden tegengekomen waarvan ik de betekenis niet kende. Die meel,gort,bonen en bijvoorbeeld erwten verkoopt is de grutter. De grutter ken ik alleen van mijn grote liefde voor grutterskasten en gruttersbakken. Ik ben nog steeds niet in het bezit van een, maar uiteraard komt de gruttersbak er ooit voor het bestek en een grutterskast bij de eettafel voor het servies en de knutselspullen van de kinderen.
Toile de jouy wist ik tevens niet te plaatsen. Dit bedrukte linnen of katoen is meestal zeer bloemrijk of bevatten afbeeldingen uit de 16-18e eeuw. Ik moet zeggen dat mij dit iets teveel wordt om een muurtje mee te behangen.
Dan hebben we nog de cloche. De cloche wordt gebruikt om het overheerlijke eten aan tafel op temperatuur te houden. Deze is zeer gewenst in huis door mij maar dan wel zo een als hier onder afgebeeld. Ze zijn er in vele soorten en maten.
Het volgende waar mijn oog op viel was de meidenkast. Wederom een must have. Goh, opruimen is dus weer aan de orde want er moet ruimte ontstaan voor nieuwe oude spullen!
Als laatste zou ik de spuitfles willen noemen. Ik vind ze prachtig. Ze gebruikten ze vroeger in bars om een lichte sprankeling aan het drankje toe te voegen. Je doet er nu verder niks meer mee maar ze zijn prachtig om naar te kijken. Ik denk dat het probleem hier thuis met brocante is dat het niet functioneel is en daardoor zinloos gevonden wordt door de mannen hier maar daar trek ik mij gelukkig niets van aan!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten