vrijdag 19 april 2013

De uil zat in de olmen..

Wanneer er nieuwbouw plaatsvindt, valt het me op dat er zelden een stijl gebruikt wordt waar je U tegen zegt. Het is hoekig, saai en de kleur stenen lelijk. Althans, dat vind ik. Sommige nieuwbouw huizen zijn prachtig maar je ziet ze maar zelden. Zo ook een schuur. Zoals ze die in Amerika maken, zo zie je ze hier niet. Ik vind ze zo mooi. Groots en hoe ouder ze worden, hoe mooier. Nog nooit heb ik in Nederland een schuur gezien van deze stijl. Het wil niet zeggen dat je hier alleen maar Nederlandse bouw ziet. De houten Zweedse huizen bijvoorbeeld zie je hier steeds meer.  Naast huizen: de buitenkeukens en veranda's. Er is kennelijk wel markt voor aangezien je ze steeds meer ziet verschijnen op de markt. In andere landen was dit al jaren aan de orde. (nou is het weer er hier ook niet naar om altijd buiten te koken of te relaxen op je veranda.

Bij een schuur horen hooi, een muffe geur, spinnenwebben, geruite raampjes en veel ruimte. Tevens zie je bij de Amerikaanse schuren de uilen steeds opduiken. Prachtige beesten. Er is hier in Nederland nauwelijks plek voor schuren en bij de boerderijen staan ze er, hele mooie ook, maar noodzakelijk voor het bedrijf. Gewoon een schuur bouwen zonder doel lijkt me prachtig. Je ziet wel wat je er gaat doen. Natuurlijk heb ik een doel met de bedjes, de bankjes, oftewel brocante in de schuur, maar het lijkt me zo heerlijk voor de kinderen om in zo'n schuur te spelen. Bijvoorbeeld in de serie Sien van Sellingen. Zo'n plekje in het hooi boven waar je je als kind kunt verstoppen of logeren met je vriendjes en vriendinnetjes. De ideale schuur heb ik al in gedachten, nu nog een stukje land!(en een uil)















Geen opmerkingen:

Een reactie posten