vrijdag 1 februari 2013

Atelier

Twee jaar geleden had ik een boek gezien bij mijn ouders van kunstenares Annemiek Vos. Ik was erg onder de indruk van de schilderijen. Het boek stond vol met schilderijen van Groningen zoals Groningen is. Met mensen, met auto's, met drukte. Niet het plaatje in de reisgids van het hotel aan het strand waarbij het lijkt dat er in een kilometer omtrek geen gebouw staat. Je komt dan vervolgens bij het hotel aan en het uitzicht op de muur twee meter verderop is even weggevaagd van de foto..
Een bruisend Groningen schildert ze. Ik dacht, waarom niet aanbellen bij haar. Op internet heb ik het adres van het atelier opgezocht en daar stond ik voor een hele rij met deurbellen. Een vriendelijke vrouw deed open en het bleek dat het de kunstenares in eigen persoon was. Ze was aan het werk en bood me gelijk koffie aan en een stoel. Uiteindelijk ben ik er een uur geweest. Ik mocht haar kunst bekijken en ze vertelde over het project wat bijna klaar was: het schilderen van een drieluik van het prachtige nieuwe IB-groep gebouw. Het boek wat ik bij mijn ouders had gezien heb ik op dat moment gekocht. Haar atelier was prachtig! Hoge plafonds, grote ramen, overal verf en doeken. Precies wat je erbij hoopt te vinden. Op het moment van binnenkomst was mijn oog al op iets heel moois in de gang gevallen en bij vertrek begon ik erover. Het was een vier meter brede brocante witte kast met paneeldeuren ervoor. Ik heb uiteraard gevraagd van wie deze was en of deze te koop was. Ze zou het aan haar buur vragen, de eigenaar. Helaas wilde zij er geen afstand van doen. Misschien kan ik binnenkort weer eens aanbellen om te vragen of zij misschien van mening is veranderd....De Atelier route in Groningen is niet alleen om de kunst altijd leuk geweest want binnenkijken in iemand zijn atelier is een feestje! Als de grote schuur met de bedjes waar ik het vorige week over had er komt, zal het inrichten ervan al iets zijn om me op te verheugen. Atelier Jacobiene heeft de witte schuurdeuren al op een kier...


www.annemiekvos.nl
www.spoor38.nl voor prachtige meubels voor in je atelier of werkkamer









Geen opmerkingen:

Een reactie posten